maandag 1 augustus 2016

HOEFSLAG

Hoefslag! Zoiets was 't toch? Iets van 'n pijnlijke kwaal aan de ondervoet. Ik snor internet af en vind wat ik zoek. Helemaal geen hoefslag. Het heet hielspoor. Dat is wat ik heb. Vermoedelijk.
Mijn bezoek bevestigt het: 'Ja, het heet hielspoor, maar vaak zit het niet echt in je hiel. Het zit onderop je voet.' 'Hier?' 'Ja, daar.' Ze heeft het zelf ook en moest naar de podoloog. Kreeg gel-zooltjes. 'Het kan echt vreselijk veel pijn gaan doen en je komt er nooooooit meer van af.' 'Oh ja?' 'Ja, want het is feitelijk een scheurtje in je hielbot en als je daar druk op zet, bijvoorbeeld door langer dan gemiddeld te wandelen of lang achter elkaar te staan, dan doet het pijn. Gaat dat scheurtje verder openstaan en komen de zenuwen vrij. Krijg je een soort zenuwpijn.' 'Slik', en ik wrijf nog maar eens over mijn ondervoet. Over mijn rechtervoet, want die doet pijn.
Oorzaak, lees ik later weer op internet: overbelasting; leeftijd (slijtage) en overgewicht. Okay, klopt als 'n bus. Precies mijn 'probleempjes.' Vijftig plus en een ietsje te zwaar. En verder ben ik iemand die heel graag langer dan gemiddeld wandelt, dus... alhoewel de kwaal zich openbaarde nadat ik ruim een uur aan een sta-tafel had staan ouwenelen met familieleden, op 'n gezellig feestje. Lekker koud biertje d'r bij, heerlijke hapjes bij de hand. Genieten maar. Met een gespleten hoef tot gevolg. Eigen schuld! Dikke bult!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten