Er is een film waarin de hoofdpersoon
tegen alles 'ja' zegt, Venus, 'en dan gebeuren er veel mooie
dingen'. 'Ja', antwoord ik, 'die ken ik, die film en inderdaad, dat
hebben we net weer gedaan, weer ergens 'ja' tegen gezegd. Leuk
toch?'
We rijden achter Pierluigi Pinna aan.
Hij in zijn zwarte Honda, wij in onze witte Fiat. Op weg naar
Antonio, beeldhouwer van beroep. Pierluigi werkt met hem samen, hij
fotografeert de sculpturen van Antonio. Antonio Cauli heet hij voluit
en hij maakt alleen beelden naar de klassieke oudheid,
vertelt hij even later, als hij ons door zijn huis in het stadje Sant
Antioco (Sardinie) leidt. Alles in zijn huis is mooi oud. Esthetisch
helemaal in balans. We lopen over een antieke, betegelde vloer, zo
schitterend dat het me de adem beneemt. Authentiek jaren '50/'60
meubilair waar we in Nederland onze vingers bij aflikken, zo prachtig
en in zo'n perfecte staat. Het oogt artistiek en geordend tegelijk.
Alles heeft zijn plek hier. In de hal staan de beelden, alleen
bustes, in nissen tentoongesteld. Erboven hangen houten beelden,
gesneden uit takken en stronken.
In de voorkamer echter begint de
rondleiding. Daar bevindt zich kleiner werk en staat het blauw
geverfde bureau van Antonio waarop een paar fotoboeken liggen.
Gedreven en trots toont Pierluigi de
sculpturen van zijn vriend Antonio die er bescheiden lachend bij
staat en aanvullend vertelt. Pierluigi streelt de beelden, draait ze
om en om, laat ons het gewicht voelen en toont ons de details: het
gevlochten haar, de slangen die naar het voorhoofd lopen. 'En kijk,
dit, een masker.' Hij toont ons het houten handsnijwerk. 'Ja, uit de
natuur ontstaan', voegt Antonio toe. 'De vormen waren er al.' Ik moet
het voor mijn gezicht houden, kijk door de ooggaten naar de mannen en
word gefotografeerd.
Antonio maakt beelden naar personages
uit mythologische verhalen uit de klassiek oudheid, het zijn inspiratiebronnen. De
beelden ontstaan in zijn hoofd, hij maakt ze intuitief. 'Het ontstaat
hier', en hij drukt zijn wijsvingers tegen zijn slapen. 'Daar begint
het. Het zijn beelden ontsproten aan mijn fantasie.' De houten
beelden staan in een paar werkkamers. 'Deze is gemaakt van
olijfhout,' vertelt hij bij een beeld vol hoofden en slangen. De
stenen beelden beitelt hij uit allerlei soorten steen die hij op Sant
Antioco en Sant Pietro vindt, onder andere bij de zee. Later polijst
hij ze gladder dan glad.
Het snijden en beitelen en polijsten
doet hij buiten, achter, in zijn tuin, die al net zo Zen oogt als
zijn huis. Hij toont ons zijn werkplek onder een oude citroen-boom.
Op de tafel staat het begin van een nieuw werk: een grijs ovaal-rond
gevormd stuk steen waar hij het gezicht al uit heeft gebeiteld. Met
zijn handen geeft hij aan waar de twee slangen moeten komen, ze
omringen het voorhoofd. 'Als Medusa', zegt hij. Niet de eerste
'Medusa', valt mij op. Hij heeft er meer gemaakt, ik zag ze binnen
ook al in zijn huis. Het is echt een thema in zijn werk.
Twee mannen uit de buurt voegen zich
bij ons gezelschap, we zijn met zijn zessen nu. De buurmannen praten
gezellig mee. Pierluigi toont ons twee fotoboeken die hij maakte voor
exposities van Antonio. 'Ben je beroemd, Antonio', vragen we. 'Oh
nee, niet beroemd', antwoordt hij en ik merk hoe ongemakkelijk hij
zich onder de vraag voelt. Terwijl ik naar zijn antwoord luister, zie
ik het archeologisch museum voor me. Het museum waar we nog geen twee
uur eerder waren, mijn man en ik, en daar bewonderden we – toeval
of niet – ondermeer de beelden van Antonio. Daarna aten we in een
restaurant in het stadje Sant Antioco, waar we Pierluigi ontmoetten
die ons uitnodigde, na een enthousiast gesprek tussen hem en mijn man
over fotografie, voor een bezoek aan zijn vriend Antonio Cauli.
Terwijl we de fotoboeken doornemen in
de voorkamer, valt mijn oog op een portret-foto aan de wand boven het
bureau. Don Bosco blijkt het te zijn, niet Antonio's vader of oom,
maar Don Bosco. Een grote naam in de wereld van de
priester-opleidingen, ook in Nederland. Naar ik vermoed, iets uit het
leven van Antonio voordat hij dertig jaar geleden (autodidact)
beeldhouwer werd.
Na het afscheid, in de auto terug naar
ons huisje in de bergen van Sant Antioco, mijmeren we nog wat na over
de mooie ontmoeting met deze twee kunstenaars: Pierluigi Pinna,
fotograaf en Antonio Cauli, beeldhouwer. Het is waar, als je
gewoonweg overal 'ja' op zegt, gebeuren er mooie dingen in een
mensenleven. Zoals een ontmoeting als dit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten