zaterdag 11 juli 2020

DE BESCHERMENGEL

Ik ken wel meer van die verhalen, van mannen die van steigers zijn gevallen. Huiveringwekkende verhalen zijn het.
Zoals het verhaal van Kees die rechtopstaand naar beneden viel, op zijn voeten terecht kwam en die van alles brak. Toen hij erover vertelde kronkelde ik van ellende. 'Wat vreselijk, Kees. En daarna?' Daarna heeft hij een jaar nodig gehad om weer op te knappen en te revalideren. Die kleine misstap op tien meter hoogte heeft hem een jaar van zijn leven gekost.

Woensdag kwam er een man op de koffie,  Huib. Huib is al jaren werkzaam in de bouwwereld. Eigen baas is 'ie,  aannemer van heel veel soorten werk waaronder het plaatsen van deuren. Dat is waar wij afspraken met hem over willen maken.
Huib blijkt een geboren verhalen verteller. 66 is hij inmiddels en hij heeft heel wat meegemaakt waaronder dus ook een val van de steiger. Met open mond zitten wij aan de keukentafel te luisteren. Want het verhaal over de val is niet zozeer indrukwekkend alswel wonderbaarlijk.

'Serieus waar, ik zweer het jullie. Het kan nooit dat ik daar lag. Ik ben van die steiger gedonderd, dus had daaronder moeten liggen. Onder die steiger. Maar wat denk je? Ik lag zo vier of vijf meter daarvandaan. Plat op mijn rug.  Netjes in het gras. Ik kwam bij, ging zitten en stond zo weer op. Terwijl ik acht meter naar beneden was gevallen. Ik mankeerde he-le-maal niks. Dat is toch raar?'  Wij knikken. 'Maar goed, wat ik je zeg, het klopte gewoon niet waar ik lag toen ik bijkwam. Zo'n eind van de plek waar ik eigenlijk had moeten liggen. Voor mij kan dat maar een ding betekenen. Mijn beschermengel heeft me geholpen. Mijn moeder. Die heeft me opgetild terwijl ik viel en me op een andere plek neer gelegd.' 'Je moeder? Wat mooi, Huib.' 'Ja, ze was vlak daarvoor overleden en ik voelde haar heel vaak nog heel dicht bij mij. Nu nog trouwens, terwijl ze al heel wat jaartjes geleden overleden is. Ja, zij heeft me geholpen. Het kan gewoon niet anders!'

Ik schenk nog maar een kop koffie in. Mijn man legt er een koekje bij. Voor Huib.
Daarna praten we verder. Over muziek en vakantie en natuurlijk over de nieuwe deur die Huib voor ons gaat plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten