zaterdag 9 juli 2016

OUD WIJF

Na zo'n pas-sessie in zo'n hokje bij zo'n lingeriezaak voel je je altijd wat ongemakkelijk. En uit ongemak ga je dan vaak een beetje meer praten dan je gewoonlijk doet. Met de verkoopster, die tenslotte zo'n vier a vijf keer naast je is gaan staan in je hokje, om aan je bh-bandjes te trekken en die je heeft geholpen je borsten wat meer in de cups te laten vallen. 'Zooooo, kijk, zo zit ie perfect, mevrouw.'
Ongemak ook bij de dame met de grijze krullen voor mij, die bij het afrekenen iets te veel praat tegen de verkoopster van de lingeriezaak. Over dat ze jaaaaaren vermoeidheidsklachten en gewrichtsklachten had en nog zo wat van die dingen. 'Heel vervelend allemaal, hoor. Ik was er helemaal klaar mee.' De verkoopster knikt meelevend, onderwijl pakt ze het setje van mevrouw in. 'En toen ging ik naar een alternatieve arts en die schreef supplementen voor en nou.... sindsdien! Geen enkele klacht meer. Zo fijn. Ik dacht al; ik word zeker een oud wijf.' Verwachtingsvol kijkt ze de verkoopster aan die wat afwezig humde tot nu toe. Ze is tenslotte bezig met inpakken en afrekenen. 'Ja', zegt die ineens. 'Nou ja, dat wordt u ook he?' De dame met de grijze krullen stagneert, haar bewegingen stoppen abrupt en ze lijkt te verijzen. Haar handen klemmen om de hengels van haar tas op de toonbank voor haar. De verkoopster merkt dat er iets in de houding van haar klant is veranderd en realiseert zich eensklaps wat ze zojuist zei. Ze knippert nerveus met haar ogen. 'Nou ja, ik bedoel... dan wordt u tenminste goed oud, he?' Weer geen reactie van haar klant. De verkoopster kucht even en zegt dan: 'Dat is dan honderd en tien euro alstublieft.' De dame haalt haar pas door het pinapparaat. De verkoopster overhandigt het tasje met daarin het setje. Beiden grijpen dit gebaar aan om nog enkele onbenulligheden over het warme, vochtige weer uit te wisselen. Ze zeggen elkaar gedag.
In zichzelf gekeerd verlaat de dame met de grijze krullen de lingeriezaak.
Dan ben ik aan de beurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten