donderdag 17 maart 2016

BEDRIJFSCULTUUR

Geschrokken kijken wij op als Fred met een van afschuw vertrokken gezicht binnen stormt. 'Vreselijk! Echt walgelijk! Het is echt 1 grote smeerboel. Helemaal vol zit 't.'  Neeeee.... ieieieiek, 't is niet waaaaaar. Fred, wat erg!'  Mijn collega slaat haar hand voor haar mond en luistert met grote schrik-ogen naar het verdere relaas van Fred.
Die maar niet uitgepraat raakt over het walgelijks hij zojuist aanschouwde. 'Volgens mij was het die van Waterleidingen. Die zag ik hier net rondlopen en er naar binnen gaan. Dat kan toch niet! De volgende keer moeten we er wat van zeggen.' Hoofdschuddend staat hij voor het raam en kijkt naar beneden. Alsof hij die schavuit van Waterleidingen daar in de diepte nog hoopt te zien weg sluipen, zodat hij van 14 hoog nog wat lelijks naar hem kan roepen.
Stilletjes typ ik verder aan mijn notitie. Ik besluit straks een kijkje te gaan nemen. Ben inmiddels toch wel  nieuwsgierig naar wat die van Waterleidingen heeft aangericht. Het moet echt vreselijk zijn. De hele pot zit vol. Doet me denken aan de verhalen van vroeger over Kamp Bakkum, waar die onbehouwen Amsterdammers zich mis droegen en hun namen in het bruin met hun vingers op de muren schreven.  
Als Fred naar zijn kamer is vertrokken en mijn naaste collega even 'n ommetje maakt, verman ik mij. Ik sta op, loop door de gang naar het blok, ga daar naar binnen. Sluit de deur. Ik ben hier alleen, als vrouw, eigenlijk hoor ik hier niet in dit stukje mannen domein.  Ik bekijk mijn gespannen gezicht in de spiegel boven de wasbak. Haal diep adem, heel diep want straks moet ik tenslotte misschien wel een minuut mijn adem inhouden. Dan trek ik de deur open en doe een stap naar voren. Buig me over de pot om het walgelijks te aanschouwen en zie.... niks. Okay, een klein veegje, achtergebleven, niet goed weggespoeld. Geen stank, geen viezigheid, niks van dit alles.
Terwijl ik terug loop naar mijn kamer, vraag ik me af wat zich hier zojuist heeft afgespeeld, bij Fred. Bij mijn naaste collega. Welke onuitgesproken regel binnen onze bedrijfscultuur is overschreden door die vermeende vlegel van Waterleidingen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten