maandag 28 maart 2016

VANILLA SKY

Dat licht onder de wolken door! Strijklicht! Wolken als opeengepakte draaikolkjes boven mijn huis! Erboven een donkergrijs dek. Witte sneeuwwolken die ervoor schuiven, voortgestuwd door de woeste wind. Enorm grote witte sneeuwwolken. De wind wakkert aan en lijkt van alle kanten te komen.
Weer dat licht onder het wolkendek. Regen! Een hoosbui! Het ziet wit van de regen! Terwijl de zon blijft schijnen onder de wolken door. Dat betekent: een regenboog.
Ik houd het niet meer, gooi mijn boek neer en storm de trap op. Hopla, naar zolder waar ik een magnifiek uitzicht heb op de hemel. Die spectaculair is op dit moment. Vanuit het voorraam zie ik een enorme regenboog en er achter nog een! Het zijn er twee! De hemel rond die regenbogen is een en al kleuren uit het spectrum. Echt te gek! Zo mooi heb ik het nog nooit gezien! Ik ren naar de andere kant en open het achterraam. Hang naar buiten en zie links het einde van de regenboog. Wauw! Wat een knoeper! Het is een regenboog uit een stuk. Een enorm vette regenboog uit een geheel. Dat zie je haast nooit. Dan die wolken! Wat zijn ze bijzonder! Allerlei verschillende soorten. Een soort wolkjes dat ik niet ken; ze zien eruit als tegen elkaar aan gepropte watjes en worden vanonder af verlicht door de warm oranje zonnestralen. Vanilla sky!
De regen houdt op maar de regenboog verflauwt niet. Fantastisch, die donkergrijze achtergrond in het Oosten! Wat een background voor die dikke knoeper!
De witte sneeuwlucht waait weg naar het Noord-Oosten. De vormen van de watten wolkjes verflauwen. De donkere lucht kleurt lichtgrijs. De regenboog lost op.
De wind wordt straf en komt nu vanuit West-Zuid-West. Rechts, boven de zee, is de lucht blauw geworden. Knalblauw. Platte, brede wolkenslierten boven zee kleuren fucsia-roze.  Ik blijf nog even uit het raam hangen.
In mijn volgende leven verhuis ik naar Nebraska. Daar heb je twisters. Lijkt me echt te gek!

1 opmerking:

  1. Wat heb je dat mooi beschreven. Ik hou van luchten, kijk ook altijd naar de lucht wat in de polder goed te doen is.

    BeantwoordenVerwijderen