woensdag 21 december 2016

STAPPENTELLER

'Neem 'n stappenteller, joh. Dan kun je zien of je wel voldoende beweegt op een dag. Het is zo geinstalleerd.' Goeie raad, vond ik en zette S Health op mijn Sam.
Er bleek heel wat om voor te kiezen.  'Verdomd, je kunt er ook je hartslag mee meten, wat gaaf joh! En je kunt ook nog bijhouden wat je eet, hoeveel je sport en slaapt.' Mijn man knikte enthousiast, hij houdt zijn slaappatroon bij en dat bleek wel inzicht-gevend. Hij moet vroeger naar bed.
Ik koos alleen voor de stappenteller. Bijhouden of ik wel genoeg beweeg, vind ik al confronterend genoeg.
Dus, sinds een weekje of wat draag ik de hele dag Sam in mijn kontzak. Elke stap wordt geregisteerd. Een paar keer per dag krijg ik meldingen. Of ik wat actiever wil zijn, ja! 'Je hebt nog veel te weinig gestapt, Venus.' En soms klinkt er applaus vanuit mijn achterste: 'Yes, je hebt je limit behaald. 5000 stappen. Ga Zo Door!!'
Zaterdag liepen we over de markt en er klonk weer gejuich vanuit mijn kontzak. 'He, ik zit weer aan mijn limit. Er al ver over zelfs. 6500 stappen, man! Goed he?!' 'Da's toch nog niet zoveel, Venus.' 'Wat, waarom niet?' 'Nou, die van mij zegt dat je er 10.000 op een dag moet zetten.' 'Zoveel! Dat red ik nooit. Waarom heb jij 10.000 en ik 5000 als limit?' 'Tja, jij moet misschien meer stappen zetten omdat je zo klein bent?' 'Nee, dat klopt toch niet? Jij bent lang en zou er minder moeten zetten. Ik zet er vanzelf al meer, omdat ik met die kleine pootjes al die lange mensen bij moet houden.' 'Nee, joh, klopt niet wat je zegt, echt niet!' 'Echt wel!' 'Echt niet!'
En zo leidde de stappenteller tot een ferme woordenwisseling tussen twee vijftig plussers op de zaterdagmarkt van Alkmaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten