zondag 31 januari 2021

PODCAST

Zo rond een uur of half tien 's avonds krijgen we bio-ritmisch gezien dezelfde impuls. We gaan erbij zitten, op de bank, zetten de lap-top op de koffietafel voor ons en scrollen net zo lang tot we er eentje vinden. Als snel komen we tot een democratisch tot stand gekomen keuze. 'Ja, die wordt het.'

Edifier wordt geactiveerd, lichtjes worden gedempt en kussentjes opgeschud. Schoenen gaan uit. De twee dekentjes, de een okergeel, de ander pistache-groen, uit de mand geplukt. De man gaat op zijn zij liggen, kussentjes onder zijn hoofd,  het groene kleedje over zijn benen gedrapeerd. 'Lig je goed?' 'Yup, kom maar.' Eerst klik ik op 'play' en dan vlij ook ik mij neder. Zelfde zij als de man, de linker, mijn benen opgekruld, okergele kleedje over mijn benen, een kussentje tussen de heup van de man en mijn hoofd. Mijn armen om zijn benen.

Het kan beginnen. We gaan luisteren. Oogjes toe, maar niet te veel toe, want we mogen niet in slaap vallen. Als spinnende poesjes liggen we daar, op de bank, de kamer verlicht door een enkel schemerlampje. Na een half uurtje is het voorbij. Maar we kunnen kiezen: 'het vervolg? Of iets anders opzoeken?' Even zitten, activeren van het vervolg of iets anders en daar gaan we weer. De man op de linkerzij, ik erbovenop, op zijn heup. Kussentjes herschikken. Kleedjes opnieuw draperen. En luisteren maar. 

Een enkele keer luisteren we na 2 afleveringen nog naar een derde Maar dan vallen de oogjes meestal echt toe en krijgt de mooie spreekstem een uitgesproken zen-werking. Ik hoor het meestal aan de ademhaling van de man. 'Slaap je? ' 'Huh, nee hoor, nou, misschien eventjes.' 'Je luistert helemaal niet meer, he? Zullen we maar naar bed gaan?' 'Is goed.'  Kleedjes worden opgevouwen, kussentjes opgeschud en weer netjes gedrapeerd op de bank. Lap-top uit. We gaan naar bed. 

'Kun jij nog goede dingen bedenken die Corona nog meer heeft gebracht, behalve dat we allemaal heel veel geld overhouden omdat we minder consumeren en niet meer reizen', vroeg een vriendin tijdens corona-walk nummer zoveel. Ik moest er even over nadenken, maar toen zei ik: 'jazeker, sinds het voorjaar hebben we de Podcast ontdekt. Ik kan het iedereen aanraden. Al is het maar om van je Netflix-verslaving af te komen.' 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten