zaterdag 10 maart 2018

ORDENINGSNEED


Elk jaar weer kom ik mezelf tegen. Wat ben ik toch een chaoot! Want waarom in Godsnaam schrijf ik mijn facturen onder zulke rare namen weg? De factuur over mijn gewerkte uren mei 2017 heet bij mij maartfactuurmei2017.
Ja, ik snap het wel: gewoon geen erg in gehad bij het wegschrijven. Even snel van: 'Hup, gegevens invoeren.  Maand erbij typen. PDF-je van maken. En... verstuur!'
Zo kan ik dus nooit simpelweg alles in een mail hangen en doorsturen naar Jaap, mijn boekhouder. Voor de jaaropgave. Want Jaap snapt daar natuurlijk geen jota van, van al die facturen met die niet kloppende namen. Dus  moet ik elke factuur die ik toevoeg, eerst openen om te  kijken over welke maand 'ie ook alweer ging. En een toelichting schrijven: 'De factuur van mei lijkt die van maart, maar is toch echt die van mei'.
Nog zoiets. Op mijn laptop staat een handig mapje: 'Facturen Venus'. Vorig jaar - na wederom veel facturen-leed - gemaakt door mijn man. 'Da's handig, Venus. Dan sla je elke maand je factuur hier in op, he, en hoef je ze er alleen maar uit te halen, voor de jaaropgave. Een druk op de knop en klaar.' Maar na twee maanden sloeg ik mijn facturen al niet meer in dit mapje op. Wat zeg ik, ik heb er eigenlijk nooit iets in opgeslagen. Er zit welgeteld een factuur in: alleen diegene die mijn man er in heeft opgeslagen. De rest staat her en der verspreid, op mijn PC van het werk of op mijn laptopje thuis. En ze hangen ook nog eens in mails, maar dan ook weer vanuit verschillende mailadressen verstuurd.
Het rare is dat ik elk jaar weer denk,  dat ik het voorgaand jaar alles echt keurig heb geadministreerd. Want mijn opdrachtgever betaalde elke maand netjes uit, dus ergens deed ik toch iets goed. Maar als ik alles uit de digitale schoenendoos moet plukken voor Jaap, blijkt het toch weer een grote onontwarbare bende te zijn.
Ooit deed ik eens een IQ-test. Lang geleden, ik was 25 jaar geloof ik. Een van de dingen die daaruit voortkwam, was dat ik een extreem lage ordeningsneed had. Betekent dat ik weinig tot geen behoefte had aan orde. Staat voor mensen met een hoge creatieve intelligentie. Er stond bij dat de ordeningsneed gewoonlijk gedurende een mensenleven hoger wordt. 'Vast omdat je er zo'n last van hebt, als je steeds maar weer alles moet zoeken en uitzoeken. Dus dan ga ik mezelf hierin vast verbeteren,' dacht ik opgelucht.
Gelukkig heb ik nog een heel leven voor me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten