zondag 18 maart 2018

A.I. EIGENSCHAPPEN

Nog een dag te gaan en dan is het over. Een jaar lang werkte ik er. Wat is het snel gegaan dit keer. Wat is er veel gebeurd. En wat ik heb er weer veel geleerd. Over de organisatie, de manier van werken, de samenwerking, de cultuur van deze plek, de mores in deze tent zeg maar. Die weer zo heel anders was dan die van de vorige tijdelijke werkplekken. 
'Toch best knap hoe ik daar steeds mijn weg in vind en ook nog eens een zinvolle bijdrage lever', dacht ik laatst niet geheel onbescheiden.  'Hoe flik ik het toch telkens weer? En al die andere interimmers, hoe doen wij dit toch eigenlijk; wij, interim-volkje? We moeten toch bepaalde eigenschappen hebben die anderen blijkbaar niet of in mindere mate bezitten?' Want lang niet iedereen kan dat: ergens binnen komen, alles snel oppakken en dan ook nog een meer dan zinvolle bijdrage leveren; klussen oppakken die anderen lieten liggen bijvoorbeeld. En dan wel doorpakken! 
Na enig online speurwerk naar onderzoek naar de ideale interimmer,  vond ik die eigenschappen en ja, heel verrassend, die zijn mij op het lijf geschreven. Interimmers blijken extraverter, minder mild en minder ordelijk te zijn. Ook communicatieve vaardigheden en een analytische kijk op de zaak blijken de rode draad te vormen. 
Een interimmer heeft ook een bepaalde afstand, vanwege de tijdelijke status. Hierdoor kan en moet hij of zij als het nodig blijkt, steviger optreden. 
Daarom moeten ze een interimmer nooit vragen om te blijven. En ja, heel vaak vragen ze dat wel omdat ze zo tevreden zijn en je niet willen laten gaan.
Een keer ben ik gezwicht en dat voelde helemaal niet goed. Ik miste de distantie. Binnen een paar maanden heb ik dat dienstverband maar weer snel opgezegd. Vertel dat maar eens aan al die mensen die smachten naar een vaste baan. Dat heb ik dan ook maar niet gedaan.  
Morgen dus mijn laatste dagje. Nog even buffelen, een overdrachtsdocument schrijven, een paar uurtjes extra werken en dan laat ik alles met liefde weer los. Op naar de volgende opdracht! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten