zaterdag 15 augustus 2015

SUKKEL

Struikelend zeult hij zijn zwaarbepakte fiets naar binnen. Anderen op het balkon van de Sprinter stappen achteruit om hem door te laten; de dikke man in driekwart korte broek met halfhoge kousen en sandalen.
De man draait zijn fiets naar rechts en knikt met zijn hoofd naar iets boven twee vrouwen tegenover mij.  Net als ik zitten zij op een klapstoeltje. De vrouwen kijken verbaasd: wat bedoelt die vent? Nogmaals knikt de man naar iets boven hen. Daar hangt een plaatje waarop staat dat die hoek van het balkon bestemd is voor het plaatsen van fietsen. 'Zal best', denk ik, 'maar iedere sukkel weet dat je in de spits niet met je fiets mag reizen in de Sprinter. Alleen met een vouwfietsje die je dan ook daadwerkelijk op vouwt.'
De vrouwen staan op. De een loopt het gangpad van de coupe op en blijft daar noodgedwongen staan. De ander komt pal naast mij zitten. De dikke man kijkt tevreden. Als hij zijn fiets tegen de drie klapstoeltjes plaatst, ruik ik zijn ongewassen-T-shirt-zweet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten