zondag 27 september 2015

MASSAGES

De 75 minuten durende sportmassage ter afsluiting van een weekendje wellness, loopt ten einde. Als twee bulldozers zijn ze over ons heengegaan, de masseurs. Heerlijk. Alles is los en warm in onze lijven. Nu de onderbenen nog eventjes.
Mijn man wordt door een kleine praatgrage oost-europese man - tevens acupuncturist - gemasseerd, ik door een rustige jonge baardmans, student fysiotherapie. Ze willen toch nog wel even weten hoe dat zit, bij mij, dat met die kraker. Want daar had ik bij de aanvang van de massage over verteld. Ik vertel over zijn aanpak: elke week kraken, steeds ben ik binnen 15 minuutjes klaar. 'En het helpt prima', eindig ik blij.
'Dat mag helemaal niet! Elke week! Dat is heel erg slecht voor je ligamenten. Hij kraakt alleen, maar helpt je geen steek verder.' 'Oh, oh jee.' 'En wat vraagt hij ervoor? Wat! Zoveel! Die vent moet wel miljonair zijn!' Hoofdschuddend masseert de kleine man de onderbenen van mijn man. Ook mijn baardmans schudt zijn hoofd en masseert ondertussen de weerstand in mijn kuiten weg.
Ik onderwijl realiseer me dat ik door de bomen het bos niet meer zie: wat is nu eigenlijk wel goed voor mij?
'Zeg', opper ik, 'ik voel er wel voor om naar een Chinese masseur te gaan. Daar heb ik heel goede ervaringen mee in China zelf. Wat vinden jullie daarvan?' ' Nou, daar zou ik maar mee uitkijken! Iedereen denkt: dat is een Chinees, die kan masseren en weet alles over accupunctuur. Maar weet je, ze doen vaak maar wat, zijn ze hier overdag masseur en 's avonds... ' ' Ja, ja, werken ze in de bediening van een Chinees restaurant, zeker', schamper ik. Maar dat laatste ontgaat de kleine man.
Daarna leggen beide mannen me wel haarfijn uit wat er nou precies met mijn rug aan de hand is. Een kwestie van hormonen, blijkt, door de overgang. Die hormonen zorgen voor verweking van spierbanden in mijn bekken. 'Eigenlijk wat je ook tijdens je zwangerschap hebt.' ' 'Ja', knik ik, 'dat herken ik! Bij de zwangerschappen had ik precies dezelfde klachten.' 'Gaat dus vanzelf over, mevrouw.' 'Oooh, gelukkig maar.'  'Maar daarna, daarna,  mevrouw, na de overgang, wordt alles om de botten stijf. Het enige dat helpt is blijven bewegen. En dingen als dit blijven doen, he. Lekker zo af en toe een sportmassage nemen.' Geen slecht advies, vind ik, heel geen slecht advies. Maar of het beter voor mijn portemonnee is....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten